تبدیل شدن برج و باروی تاریخی یزدبه بیلبوردتبلیغاتی

یزدفردا:امیرترقی نژاد:بخشی از برج و باروی قدیمی یزددرکنارامامزاده سیدگلسرخ كه در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده ،به دلیل قرار گرفتن در محل پر رفت و آمد شهر به بیلبورد وتابلوی تبلیغاتی تبدیل شده است. این اثر در دوره دیلمیان -اتابکان در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بر روی این برج در طول سال آگهی های مختلفی قرار می گیرد، از جمله، آگهی ترحیم آگهی سفرهای زیارتی، آگهی های مربوط به برخی از سازمان ها و ادارات دولتی و ... كه در تازه ترین و عجیب ترین اقدام، با شروع ثبت نام حج عمره، بانك ملی با نصب بنری برزگ اقدام به تبلیغات مفت و مجانی بر روی قسمتی از این اثر تاریخی نموده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با انتقاد از این رویه تکراری بر روی برج و باروی تاریخی یزد می گوید:تمام این گرفتاری های که در این خصوص ابنیه ها و آثار تاریخی یزد با آن مواجه شده اند به این دلیل است که حوزه اجرائیات شهرداری یزدنتوانسته با متخلفان برخورد جدی نماید.

بهرام رضایی می افزاید:میراث فرهنگی در این رابطه قانون مدونی برای برخود ندارد ،بلکه شهرداری در این زمینه می تواند ورود پیدا کند و با متخلفانی که میراث و آثارتاریخی را تهدید می کنند برخورد نماید.

وی با اشاره به اینکه برج وباروی تاریخی یزد اخیرا مرمت و بازسازی شده بود،اظهارمی دارد:از نظر میراث دیوارنویسی و تابلوهای تبلیغاتی که بر روی آثارتاریخی نصب می شوند غیر قانویسی است وآنرا یک جنایت فرهنگی می دانیم که باید تمام متولیان به خصوص شهرداری جدی تر وارد عمل شوند.

حمیدرضا مطهریان رییس شورای شهر یزد نیز این انتقاد را وارد می داند و می گوید:شهرداری و دایره اجراییان ناکنون در این خصوص بارها برخورد نموده اند،اما متاسفانه افرادی که به اهمیت آثارتاریخی آشنا نیستند به دور از چشم مردم دوباره منظر آثار تاریخی یزد مثل برج وباروی یزد را مورد تعرض قرار می دهند.

وی تاکید می کند که نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی ابنیه ها و آثار تاریخی تخلف است و دایره اجرائیات شهرداری نیز باید در این زمینه قوی تر با متخلفان برخورد نماید.

به هرحال يزد از معدود شهرهاي کشور است که با گذشت بيش از 10 قرن هنوز برج هاي و باروهاي معروف و خندق هاي تاريخي آن به جا مانده است.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=39561100855262560.jpg

مردم در زمان گذشته براي در امان ماندن شهرها از هجوم دشمنان ، حصار، برج، خندق، دروازه و قلعه مي ساختند.

برج و باروي يزد در سال 432 ه. ق به سرپرستي چهار سرهنگ از اعضاي حکومت امير عضد الدين علاء الدوله ابوجعفر کاکويه به نام هاي ابو يعقوب، ابومسعود، ابوجعفر و ابويوسف بنا شده که اکنون خانه هاي مردم به آن متصل است .

از ويژگي هاي حصار يزد وجود چهار دروازه به نام هاي دروازه قطميان، کوشکنو، مهريجرد و دروازه کيا است که دروازه کيا به باب کيا مشهور بوده و در حال حاضر دروازه حظيره نام دارد.

در سال 673 ه. ق سيل بسيار عظيمي به يزد آمد که باعث خرابي قسمتهايي از حصار شد که در زمان سلطنت اتابک يوسف شاه بن طغان مرمت و بازسازي شد.

امروزه از حصار يزد و برج هاي متصل به آن که در عهد "جامع جعفري" تعداد 90 برج بود و هر برج 20 مستحفظ داشت، قسمت هايي نظير ديوار و برج هاي محله لب خندق، برج و حصار مقابل سيد گل سرخ، برج دروازه مهريز در ابنداي بازارهاي خان و افشار، برج و باروري شاهي، شاهزاده فاضل، برج هاي فهادان و مالمير باقي مانده است.

از ديگر برج هاي استان مي توان پاکنده يزد ، ارجنان اردکان، ، خواجه نعمت اردکان ، توت اردکان، ارنان اردکان،حاجي آباد بافق، مبارکه بافق، سنگي صدوق، برج و دروازه هاي ندوشن، عبدالوهاب ميبد و کبوتر خانه ميبد را نام برد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا